مهمترین نکات برای خرید فرش ماشینی
نوشته شده توسط : نوین

قالیشویی

خرید فرش ماشینی یکی از کارهایی است که معمولا هر چند سال یکبار برای آن اقدام می‌کنید. در نتیجه شاید نتوان در عمل و تنها با بررسی ظاهری فرش، از کیفیت آن اطمینان یافت. در این مقاله وب‌سایت قالیشویی نوین، مهم‌ترین نکاتی را که باید هنگام خرید فرش ماشینی در نظر داشته باشید معرفی کرده‌ایم.

خرید فرش ماشینی یا دستباف؟

شاید در ابتدا سوالی ساده با پاسخی مشخص به نظر برسد. در عمل طبیعی است که فرش‌های دستباف از کیفیت، استحکام و زیبایی بیشتری به نسبت نمونه‌های ماشینی و مشابه خود برخوردار هستند. اما به همان اندازه نیز شما باید مبلغ بیشتری را برای خرید آنها بپردازید. یکی از ویژگی‌های مثبت دیگر فرش دستباف، حفظ ارزش آن است. به این معنی که این فرش در طول زمان کم‌ارزش نمی‌شود؛ و در صورت حفظ سلامت آن، مانند یک کالای سرمایه‌ای همیشه در کنار شما خواهد بود.
اما فرش‌های ماشینی نیز علاوه بر قیمت پایین، دارای ویژگی‌های مثبت دیگری نیز هستند. اولین ویژگی نگرانی کمتر شما هنگام استفاده از آن است. دومین ویژگی امکان تعویض آن در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر است. تنوع طرح و رنگ و وزن سبک‌تر نیز از دیگر ویژگی‌های فرش ماشینی است. خوشبختانه این روزها فرش‌های ماشینی دیگر مانند گذشته با کیفیت پایین و وجود خطاهای کم و زیاد در طراحی نیستند. در نتیجه از نظر ظرافت در طرح و رنگ و جنس، بسیار به نمونه‌های دستی نزدیک شده‌اند. هرچند در هر صورت به عنوان یک اثر هنری شناخته نمی‌شوند و بنابراین چنین ارزشی پیدا نخواهند کرد.

چند نکته مهم هنگام خرید فرش ماشینی

اولین نکته مهم کاربرد فرش و نوع استفاده شماست. به عنوان مثال اگر فرش را برای اتاق نوجوانی شلوغ و شلخته می‌خواهید؛ بهتر است از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید. این کار باعث می‌شود آلودگی‌ها و لکه‌های احتمالی دیرتر نمایان شود. همچنین اگر عادت دارید که با کفش وارد خانه شوید؛ بهتر است از خرید فرش‌های با رنگ روشن و کرم خودداری کنید. محل قرارگیری فرش نیز در این زمینه بسیار موثر است. به عنوان مثال فرش‌های پادری به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی بیشتر، بهتر است از طیف رنگ‌های تیره انتخاب شوند. در حالی که اگر می‌خواهید فضای اتاق یا نشیمن را بزرگ‌تر نشان دهید؛ بهتر است از رنگ‌های روشن و سایز کوچک تر فرش به نسبت فضا استفاده کنید.
گروه بزرگی از فرش‌های ماشینی از جنس پلی‌استر هستند. حتما متوجه شده‌اید که این فرش‌ها در رگال فروشگاه‌های فرش دارای درخشندگی و جذابیت زیادی هستند. اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید فرش ماشینی حتما آن را به صورت پهن شده روی زمین نیز مشاهده کنید. دو دلیل برای این توصیه وجود دارد. اول اینکه جنس پلی‌استر باعث می‌شود فرش از زوایای خاصی درخشندگی بیشتری داشته باشد. پس بهتر است آن را در زاویه پهن شده روی زمین نیز ببینید و مطمئن شوید که آن را می‌پسندید. دلیل دوم نیز این است که به طور کلی همه فرش‌ها قرار است روی زمین پهن شوند؛ پس بهتر است روی زمین نیز پسندیده شوند. مگر اینکه بخواهید فرش ماشینی را روی دیوار نصب کنید!
آخرین و مهم‌ترین نکته در زمینه خرید فرش ماشینی نیز توجه به ویژگی‌های فنی آن است. این ویژگی‌ها تا حدود زیادی امکان مقایسه انواع فرش را برای شما ممکن می‌کند. اولین ویژگی هر فرشی تراکم آن است. تراکم به دو نوع عرضی و طولی به دست می‌آید. تعداد گره موجود در یک متر عرض فرش را تراکم عرضی فرش می‌گویند. این واژه را قطعا در تبلیغ فرش‌های ماشینی با عنوان “شانه” شنیده‌اید. به عنوان مثال وقتی می‌گویند یک فرش 500 شانه است؛ یعنی اینکه در یک متر عرض آن 500 گره وجود دارد. تراکم طولی نیز دقیقا مانند تراکم عرضی تعریف شده و به دست می‌آید. با این تفاوت که در معرفی فرش ماشینی خیلی به آن پرداخته نمی‌شود. در نتیجه بهتر است هنگام خرید فرش ماشینی درباره هر دو تراکم از فروشنده سوال بپرسید. طبیعی است که هرچه تراکم یک فرش بیشتر باشد؛ نشان از ظرافت بیشتر آن است.
در زمینه ویژگی‌های فنی فرش توجه به مواد اولیه مصرفی نیز بسیار مهم است. به‌طور خلاصه فرش‌های ماشینی با جنس 100 درصد اکریلیک، با کیفیت‌ترین نمونه‌ها هستند؛ و هر چقدر که از میزان اکریلیک کاسته شده و به نخ‌های مرکب از اکریلیک و پلی پروپیلن افزوده شود؛ از کیفیت فرش کاسته می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: